کوچینگ مهاجرت

کوچینگ مهاجرت چیست؟

5/5

اگر نمی‌خواهید دچار مهاجرت معکوس شوید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید. قبل از اینکه متحمل ضررهای روحی یا مادی شوید کوچ مهاجرت با برگزاری جلسات کوچینگ مهاجرت با کمک خودتان مسیرهای زیادی را برایتان روشن می‌کند. بعد از آن انتخاب با شماست که در کدام مسیر قدم بگذارید.

کوچینگ چیست؟

در این مقاله بحث ما روی کوچینگ مهاجرت است اما قبلش بهتره مختصری از اصل کوچینگ بدانیم. در فارسی کوچینگ به معنی رهیاری یا مربیگری شناخته می‌شود. اما به محض شنیدن مربیگری بیشتر افراد یاد مربی ورزشی می‌افتند. اما مربیگری غیر از رشته‌های ورزشی برای توسعه فرد در دیگر جنبه‌های زندگی هم کاربرد دارد. مثلاً در حوزه سلامت، کار و تجارت، توسعه فردی، مهاجرت و مواردی از این دست.
کسی که در جلسات کوچینگ نقش تسهیلگر دارد با نام کوچ شناخته می‌شود. شخصی هم که بعنوان مُراجع در جلسات حضور دارد، کوچی است.

پس با توجه به تعریف قبل در جلسات کوچینگِ مهاجرت، کوچی کیست؟

بله، درسته. کوچی همان مهاجر است که قصد دارد برای ارزیابی مهاجرتش جلسه داشته باشد.

برای آشنایی با جلسات کوچینگ پیشنهاد می‌کنیم یک جلسه آشنایی رایگان رزرو کنید.

در ادامه مفصل درباره مواردی صحبت می‌کنیم که تمام زیر شاخه‌های کوچینگ مهاجرت و کوچ مهاجرت کاملاً شفاف شود. سرفصلها‌عبارتند از:

  • کوچینگ مهاجرت چیست؟
  • کوچ مهاجرت کیست؟
  • مهمترین وظایف کوچ مهاجرت
  • مهاجر کیست؟
  • مهاجرت چیست؟
  • نقش کوچینگ در مهاجرت موفق
  • مهاجرت موفق و آگاهانه
  • ابزار و تکنیک‌ها در کوچینگ مهاجرت
  • اصول اخلاقی در کوچینگ مهاجرت

 کوچینگ مهاجرت چیست؟

مهاجرت یکی از تصمیمات و تغییرات بسیار بزرگ در زندگی هر کسی است. بدون تحقیق، بدون آگاهی و بدون آموزش، قدم گذاشتن در این مسیر نتیجه‌ای جز پشیمانی ندارد.

در فرآیند کوچینگ مهاجرت و جلساتی که برگزار می‌شود قبل از اقدام اصلی ،‌ یکبار از ابتدا تا انتها تمام مسیر را با کمک کوچ طی می‌کنید و تمام موارد زیر با جزییات بررسی می‌شود:

  • ارزیابی دلایل مهاجرت 
  • بررسی اهداف واقعی و ارزیابی آنها
  • ارزیابی نوع مهاجرت مورد نظر با توجه به نیازها و خواسته‌ها
  • بررسی مهارت‌ها و تخصص‌های مهاجر برای مقصد مورد نظر

تمام این موارد که ارزیابی شوند یک قدم خیلی بزرگ به هدف مورد نظر نزدیک می‌شوید. انگار این موارد فونداسیون هدف شما هستند که اگر به درستی ریشه‌یابی شوند متضمن آینده شما خواهند بود.

برای آشنایی با تخصص‌هایی که بعد از مهاجرت منجر به کسب درآمد می‌شود به مقاله «شغل های پردرآمد در قبرس شمالی کدام است؟» مراجعه کنید.

تیم تخصصی ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان در زمینه کوچینگ مهاجرت است.

یا فرم را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

کوچینگ شاخه‌های تخصصی زیادی دارد که یکی از شاخه‌های آن کوچینگ مهاجرت است. کوچینگ مهاجرت یک فرآیند است که طی جلساتی با حضور یک کوچِ مهاجرت و فردی که قصد مهاجرت دارد یا مهاجرت کرده است به صورت حضوری یا آنلاین  برگزار می‌شود.

کوچ مهاجرت کیست؟

کوچ مهاجرت

کوچ مهاجرت، شخصی متخصص است که افراد و خانواده‌ها را در فرآیند مهاجرت به کشورهای مختلف راهنمایی و حمایت می‌کند. هدف اصلی این است که افراد مهاجر را در انتقال به کشور مقصد، بهبود شرایط زندگی و تحقق آرزوها و اهدافشان یاری نماید.

کوچ مهاجرت با بهره‌گیری از مهارت‌های ارتباطی و هدف‌گذاری، مهاجران را در مدیریت تغییرات و چالش‌های مهاجرتی همراهی می‌کند تا مهاجرت موفقیت‌آمیز و سازنده‌تری را تجربه کنند.

مهمترین وظایف کوچ مهاجرت چیست؟

در مرحله اول: طرح پرسش‌هایی قدرتمند برای اینکه مهاجر زوایای مختلف تصمیمش را با پاسخ به این سوال‌ها بررسی کند. با این پرسش و پاسخ‌ها مسیر برای مراجع کم‌کم روشن شده و می‌تواند چشم‌انداز خود را ببیند.

در مرحله دوم: کمک برای برنامه‌ریزی و رویارویی با چالش‌های احتمالی در مهاجرت است. کمک‌هایی برای سازگاری و تطبیق با فرهنگ و جامعه جدید. کوچ با حفظ حریم خصوصی مهاجر و رعایت اخلاقیات، به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی آنها کمک می‌کند تا به خواسته‌ها و اهداف خود نزدیک‌تر شوند.

مهاجر کیست؟

مهاجر کیست؟

مهاجر کسی است که به جای دیگری غیر از شهر یا کشور خود مهاجرت می کند. در واقع مهاجرت می‌تواند داخلی یا فراسوی مرزهای یک کشور باشد.

مهاجرت چیست؟

به بیان ساده مهاجرت یعنی فرد کشور یا شهر فعلی خود را ترک و در کشور یا شهر دیگری ساکن شود. مهاجرت دلایل زیادی دارد اما در اکثر موارد شخص به قصد فرار از مسائلی که گریبانگیرش شده برای رسیدن به شرایط مطلوب مهاجرت می‌کند.

اگر فرد انتخاب دیگری جز ترک وطن نداشته باشد، مهاجرتش اجباری است. مثلاً مهاجرت جنگ‌زدگان اکراین، یا افغان و یا سوری به دیگر کشورها جزو مهاجرت‌های اجباری است. حتی بلایای طبیعی، عوامل سیاسی نیز می‌تواند منجر به مهاجرت اجباری شود.

اما اگر فرد به اختیار خود و به قصد پیشرفت در ابعاد زندگیش مهاجرت کند، بدون آنکه در مکان فعلی جانش در خطر باشد، مهاجرتش اختیاری است. مهاجرت انواع گوناگونی دارد که عبارتند از؛

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت از طریق کار
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق پناهندگی
  • مهاجرت به قصد سرمایه گذاری (خرید ملک، ثبت شرکت)
 هر لحظه از شبانه روز سوالی دارید برای ما پیام بگذارید.

وقتی یک نفر مهاجرت می‌کند یکی از اهدافش داشتن اقامت یا تابعیت آن کشور است. گرفتن تابعیت یک کشوور به مراتب سخت‌تر از گرفتن اقامت است. برای اطلاع از تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت، مقاله «شرایط گرفتن اقامت در قبرس شمالی چگونه است؟» را مطالعه کنید.

حتماً تفاوتهای آنها را در مقاله بالا مطالعه کنید تا افراد سودجو نتوانند با وعده های پوچ به شما ضرر برسانند

نقش کوچینگ در مهاجرت موفق

مهاجرت موفق

در این جلسات به سراغ چرایی و چگونگی مهاجرت می‌رویم. فرقی نمی‌کند فرد قصد مهاجرت دارد یا حتی همین الان در کشور مقصد است. بایستی مشخص کند:

  •  دلیل تصمیم او برای مهاجرت چه بوده است؟
  • چرا فلان کشور را برای مهاجرت انتخاب کرده است؟
  • چرا این مدل مهاجرت را انتخاب کرده است؟
  • چرا قصد تحصیل در فلان رشته را دارد؟
  •  و بسیاری چراهای دیگر.

زمانیکه کوچی دلایل انتخابش را بیان می کند نسبت به آنها آگاهی پیدا کرده و مسئولیت‌ انتخابهایش را نیز برعهده می‌گیرد. اگر تصمیم‌هایی که گرفته از روی هیجان بوده باشد، ممکن است در پیدا کردن دلایل دچار سردرگمی شود و حتی نتواند جوابی برای آنها پیدا کند.

کوچ مهاجرت می‌تواند با طرح سؤالاتی قدرتمند به او کمک کند تا دلایل را جستجو کند.حتی ممکن است در این مسیر انتخاب‌های دیگری کند که برایش مناسب‌تر است.

مهاجرت موفق و آگاهانه

بعد از اینکه کوچی به چرایی‌ها پاسخ داد، چگونگی طی این مسیر برای او به مراتب سهل‌تر خواهد شد. در طی جلسات توانمندی‌ها و مهارت‌های او مشخص می‌شود. چون در مهاجرت یکی از دغدغه‌ای مهم کسب درآمد درآن کشور است.

شما دوست عزیزی که در حال خواندن این مقاله‌اید و هنوز در ایران هستید حتماً یک مهارت فنی یا خدماتی را یاد بگیرید. چون برای پوشش دادن هزینه ‌های مهاجرت نیاز است درآمد ما به پول رایج آن کشور باشد.

۶ مورد از هزینه‌های اساسی در مقاله‌   «هزینه های زندگی در قبرس شمالی»

اگر دانشجو باشید به صورت پاره وقت می‌توانید کار کنید و بخشی از هزینه‌های زندگی‌تان را پوشش دهید. احتمالاً زیاد شنیدید که یک نفر با مدرک ارشد یا دکترا در فلان کشور نتوانسته کار پیدا کند. این واقعیت دارد. چون خیلی از کشورها فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور خود را به نیروی خارجی ترجیح می‌دهند. بایستی بعد از گذراندن دوره‌ها مدارکی در خاک همان کشور بگیرید تا بتوانید کار پیدا کنید.

خیلی اتفاق افتاده که یک لوله‌کش یا برقکار  با مدرک دیپلم سریعتر کار پیدا می‌کند. چون مهارت دارد و با انجام یک کار عملی کوچک جلوی کارفرما یا شخص مصاحبه کننده، تخصصش تا حد زیادی اثبات می‌شود.

ابزار و تکنیک‌ها در کوچینگ مهاجرت

Tecnique

یک کوچ توانمند در جلسات کوچینگ از ابزار و تکنیکهای قدرتمندی جهت هدایت جلسات بهره می‌برد. به طور خلاصه در مراحل زیر جلسه را هدایت می‌کند تا به یک جلسه موفق داشته باشد:

  • پرسشگری و گفتگوی همدلانه با مهاجر
  • داشتن گوش شنوا در کل جلسات
  • بررسی و ارزیابی چالش‌های مهاجر
  • ارائه بازخورد و انگیزش برای موفقیت در مهاجرت
  • کمک به مدیریت استرس و اضطراب مهاجر
  •  و …

اصول اخلاقی در کوچینگ مهاجرت

اخلاقیات در کوچینگ

به طور کلی در فرآیند کوچینگ ایجاد بستر امن و مطمئن از اصول اولیه است.  این موضوع در ارتباط با کوچینگ مهاجرت هم صدق می‌کند. کوچ با رعایت اصول اخلاقی تعریف شده در فدراسیون کوچینگ (ICF) بایستی کاری کند که مهاجر با اعتماد کامل تمام حرف‌هایش را بازگو کند.

کوچ در شروع جلسه به طور واضح برای مراجع توضیح می‌دهد که تمام صحبت‌ها، نوشته‌ها یا صوتی که از جلسه ضبط می‌شود امانت دست اوست. هر زمان کوچی بخواهد می‌تواند از کوچ درخواست کند که اطلاعات او را در هر جایی ذخیره کرده، به طور کامل پاک کند.

کوچ مهاجرت به قبرس شمالی

تمام جلسات کوچینگ توسط کوچ حرفه‌ای  مورد تایید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) برگزار می‌شود. ایشان بیش از ۶ سال سابقه در این زمینه دارند و تاکنون جلسات موفق زیادی برگزار کرده‌اند. در سال 1399 کتابی با عنوان «آناتومی شخصیت» تالیف کردند. محتوای کتاب شخصیت‌شناسی بر اساس مدل انیاگرام است.

یکی از وجوه تمایز  جلسات ایشان  همین آشنایی با شخصیت‌شناسی است. در  ادامه مدارک کوچینگ ایشان قابل مشاهده است.

مدرک کوچینگ داخلی
مدرک کوچینگ

در حال حاضر در قبرس شمالی مستقر هستیم و به دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند خدمات رایگان پذیرش تحصیلی ارائه می‌دهیم. برای اطلاعات بیشتر مقاله «شرایط مهاجرت تحصیلی به قبرس شمالی چگونه است؟»    را بخوانید.

کلام آخر

کوچینگ مهاجرت یعنی کمک به افرادی که می‌خواهند به کشور جدید مهاجرت کنند. این کمک‌ها باعث می‌شود مهاجران بتوانند بهتر با مشکلات جدیدشان روبرو شوند و موفق‌تر باشند. کوچینگ به آنها یاد می‌دهد چطور با تغییرات و چالش‌های جدید مواجه شوند. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه آنها می‌شود و فرصت‌های شغلی و تحصیلی بهتری برایشان ایجاد می‌کند. 

 می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی مستقیم با ما در تماس باشید.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. با سلام
    این جلسات چقدر طول می کشه تا به نتیجه دلخواهمون برسیم؟
    مثلا اینکه چه کشوری برامون مناسبه یا چه رشته ای اونجا بخونیم هم بهمون مشورت میدید؟

    1. با سلام و عرض ادب
      جلسات بستگی به موضوعی دارد که مطرح می‌شود. در جلسه صفر که جلسه آشنایی است تمام موارد مد نظر شما بررسی شده و تعداد جلسات با مشورت با خودتان تنظیم می‌شود.

      در جلسات کوچینگ هیچ راه کاری داده نمی‌شود و کوچ شما با استفاده از توانمندی های خودتان شما را به پاسخ سوالاتتان می‌رساند.

در کمتر از ۵ ثانیه فرم را پر کنید و بلافاصله چک‌لیست را در ایمیلتان دانلود کنید.

گفتگو در واتساپ
هر سوالی دارید بفرمایید؟
سلام دوست گرامی
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟